Cesta z mešity do církve je cestou osamocení

5. dubna 2008 v 9:26 | Stéphanie Le Bars, Le Monde, 2.4.2008
Cesta z mešity do církve je cestou osamocení
Křest s pouhým knězem a jediným přítelem coby svědkem-kmotrem, ale nikde ani otec ani matka. Guy-Chaled přijal křest v neděli 30.března v jednom z kostelů francouzského městečka Var.
Narozen ve Francii, vychován v muslimské tradici, mladý 26-letý muž se připojil k několika stovkám muslimů, kteří více či méně veřejně se každý rok obracejí ke křesťanství katolické či protestantské tradice. Tváří v tvář svému otci, nevlastním bratrům i sestrám, své přesvědčení hájí neohroženě. Ti mu jeho cestu nejen neschvalují, ale osočují ho ze zavržení své kultury. Jeho matka ho moc nechápe, ale přijímá ho, a někdy s ním jde i na křesťanská shromáždění. Někteří z jeho starých přátel ho ale obviňují z odpadlictví a přestali s ním mluvit.
Katolická církev, až do nedávna v této věci diskrétní, křtí každý rok 150 až 200 dospělých muslimského původu, stále zřetelněji předesílá, že "náboženskou svobodu a rovněž reciprocitu" považuje za zásadní. "Sluší se přece, abychom dospěli k tomu, že o věcech budeme moci mluvit nemuset se přitom uchylovat někde do skryt"u říká Monsiňor Michel Dubost, biskup z Evry v Essonsku, který se angažuje v dialogu s islámem. V jeho diecézi je každý rok pokřtěna cirka desítka muslimů; letos byl jedn křest udílen "neveřejně".V tomto směru byl onen medializovaný křest jednoho italského muslima 22. března ve Vatikánu povzbuzením pro konvertity ve Francii. "Tato obrácení jsou stále více četnější; navzdory tomu, že se to nelíbí strážcům islámského svatostánku. Každý má mít možnost se nechat pokřtít, to je projevem lidských práv",konstatuje Mohammed Christophe Bilek, obchodník původem z Alžírska.Vzpomíná, že byla doba, kdy tomu (konverzi) "nikdo nevěnoval pozornost. Rodina s tím nutně nemusela souhlasit, ale nikdo člověka neatakoval".
Tak jako jiné sociální komunity ve francouzské společnosti,jsou i Francouzi muslimského původu - ať už věřící nebo agnostici - stále více konfrontováni rozmanitou spirituální nabídkou. Mezi obrácenými se nachází mnoho dětí ze smíšených párů. "Často svým muslimským rodičem jsou uvedeny do islámu, ale poté co přicházejí do dospělosti si nad svým duchovním dědictvím kladou otazník", říká jeden kněz. Cestou k obrácení bývá zpočátku odmítnutí systému hodnot, který se není schopen přizpůsobit modernímu světu, setkání se s někým, kdo je vnitřně oslovil, nějaká mystická zkušenost nebo objevení křesťanských spisů, popisují někteří konvertité svou cestu k obrácení,podle katolických duchovních, kteří jim slouží a doprovázejí je (duchovně). "V mé diecézi jedna muslimská dívka objevila, že sv.Augustin byl berber; začala číst jeho spisy, a to ji přivedlo na cestu obrácení", dosvědčuje monsiňor Dubost.
Pokud jde o protestanty, jsou to převážně evangelikálové a charizmatici, kteří neváhají mluvit o Ježíši arabsky, turecky nebo kabylou a tak přitahují věřící "hledající nové komunity"."Každý rok mezi námi přivítáme třikrát více zvovuzrozených než katolíci", ujišťuje pastor Udžibu, který horuje za to, aby tito noví křesťané byli viditelní ve francouzské společnosti.
"Je důležité připomenout, že tím, že se člověk obrátí, ještě nezrazuje svoji kulturu", trvá na svém tento otec rodiny, který se hrdě prohlašuje za "Maročana a křesťana" zároveň. Zpočátku ale, pro jeho rodiče a většinu z jeho 11 bratrů a sester znamenalo jeho obrácení a jeho starší sestry "nezdar v jejich migraci do Francie".
Narozdíl od jiných Saíd, si ke svému rodnému jménu křestní nepřipojil. "Měl bych pocit, že popírám svou identitu", usmívá se. Zvovuzrození-konvertité by rádi jednoho dne ve Francii viděli, že jméno "Mohammed" nemusí nutně člověka cejchovat jako "muslima"..
Stéphanie Le Bars, Le Monde, 2.4.2008
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama